fredag, februari 17, 2006

Idealiskt

Ta dig hit. Klicka på Portfolio, before/after. Mycket mycket intressant. Jag har varit allt för naiv för att fatta att det verkligen går till så här. Här kan man lära sig hur man egentligen ska se ut. Det finns såklart ett mycket tydligt ideal. Kolla bara på bilden med Paris och Nicole. Paris arm är för spinkig: vi fyller i lite extra. Nicole är för tjock (en gammal bild alltså): vi tar bort halva kroppen. Billy Bob Thornton är för gammal: vi tar bort alla ålderstecken så att ingen fattar att han är GAMMAL.
Ung och smal, ung och smal (men inte för smal).

Jag behöver väl knappast säga att beforebilderna oftast är mer intressanta och oftast snyggare. Där ser man tecknen på att de är människor med deras olika särdrag. Värst av allt är när de fixar folks händer. Händer kan inte vara fula (jag kommer senare förklara närmare). Det måste vara obehagligt att se en retuscherad bild på sig själv. Allt liv är liksom bortsuddat.

Lite påsar under ögonen och någon finne kan väl vara okej. Men hur hanterar man att få reda på att ens ben är för fula för att folk ska klara av att se dem i en tidning? Eller att halva ens rumpa måste skalas bort för att vara anständig
Men det värsta av allt är ändå den man vars alla skrattrynkor är borttagna. Hans anhöriga kan ju inte känna igen honom.

2 kommentarer:

Ms Johansson sa...

intressant sida! man verkar prioritera olika när det gäller män/kvinnor. männen ska se ut som de har babyface fastän de fyllt 40 och kvinnorna ska framförallt vara smala (det var ju ingen nyhet, iofs.) efter att ha kollat på bilderna blir man verkligen medveten om hur mycket rynkor, fräknar etc. medverkar till att skapa ett personligt utseende. jag kände knappt igen mena suvari på den retuscherade bilden!

Josefine sa...

jag ska tillägga att jag inte riktigt vet vad dessa bilder används i för syfte. kanske är det personerna själva som beställt dem, men om det är någon tidningsredaktör som bestämt känns det obehagligt.