tisdag, augusti 28, 2007

Kärleken är

Häromkvällen när jag inte kunde sova och allt från mitt outhärdliga jobb bara malde runt i huvudet tog jag upp en gammal tidning och började läsa. Där var det en författare i 70-årsåldern (Per Wästberg, akademiledamot) som pratade om kärlek i allmänhet och om kärleken till sin 30 år yngre fru i synnerhet. Jag blev väldigt berörd. Han har tidigare haft intensiva relationer med tre andra kvinnor vars avslut visserligen aldrig verkat vara okomplicerade, men gubben har koll på vad det här med kärlek ska vara.



Jag ser kärleken som en själarnas forskningsfärd, en upptäcktsresa in i en annan människa /.../

För Per handlar kärlek om att ständigt återupptäcka varandra.
-Att inse att det hela tiden finns nya områden, inom en själv och inom den andra, som man kan utforska och avslöja.

1 kommentar:

Anonym sa...

intressant!