fredag, juni 16, 2006

Utryckning

Jag är egentligen alldeles för mycket lärare, besserwisser och språkpolis för att göra ett sådant här inlägg, men:
Superlativ är inte ett samlingsord för positiva omdömen. Superlativ är endast adjektiv i den tredje kompareringsformen såsom bäst, snällast, tråkigast och skönast.

Allt för ofta ser man i recensioner, sportreferat o d att man skrivit om hur bra man tycker att något varit eller hur jätterolig en fars var. Sedan, för att verkligen markera hur bra det var, sammanfattar man med att "superlativen flödar". Det är bara det att i texten har inte ett enda superlativ nämnts.

Sånt kliar i mina ögon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

intressant. och jag är alldeles för mycket bibliotekarie egentligen för att kommentera att wikipedia inte alltid är en tillförlitlig källa. men vad gäller grammatik kan det nog funka. /frida

Josefine sa...

jaså! då ska jag genast ta bort den länken. bra information. kunskapen tog jag ändå från min egen säkra källa!