måndag, oktober 30, 2006

Fetton?

Idag upptäckte jag något väldigt märkligt som jag måste kolla med er. Jag har haft lite bekymmer med min växande mage sedan ett tag (om jag inte vore övertygad om motsatsen hade jag på allvar trott att den innehåller en bebis som växer lite varje månad. Formen talar för det).
Så såg jag ett avsnitt av Toppform och gick in på deras hemsida för att göra lite olika test om min hälsa. Bland annat kunde man kolla om man löpte ökad hälsorisk genom att mäta sitt midjemått. Det var ett test jag egentligen inte hade tänkt göra. Jag har alltid varit smal och även om min midja blivit lite större på senare år vet jag ju att jag inte är överviktig. MEN, vad händer? Jo, jag kollar i tabellen:

Kvinnor under 80 centimeter = Bra
Mellan 80-88 centimeter = Se upp
Över 88 centimeter = Hälsorisk

Mänunder 94 centimeter = Bra
Mellan 94-102 centimeter = Se upp
Över 102 centimeter = Hälsorisk

Sedan tar jag mått för första gången i mitt liv och har därför egentligen ingen aning vad jag ska gissa på. Känner mig dock ganska säker på att jag väl får en 65 cm eller nåt liknande. Min kropp borde ha långt till riskgränsen. När jag tittar ner på måttbandet tänker jag att jag måste mätt på fel ställe. Jo, det har jag. Jag ska mäta på ett ännu bredare ställe. Mitt midjemått är 81 cm. Jag ska alltså se upp.
Vad betyder detta? Får man förhöjd hälsorisk bara man har ett uns fett på magen? Visst så kan det säkert vara. Men känns det inte lite problematiskt att ha sådan här information på en hälsosida?
Första texten man möts av på denna testsida är :
"Genom att hålla koll på din midja, kan du avgöra om du behöver gå ned i vikt. Plocka fram måttbandet och läs av Toppforms tabell. "

Jag behöver alltså gå ner i vikt. Jag är 160cm lång och väger 56 kilo. Hade jag haft anlag för ätstörningar tror jag att de hade aktiverats nu.

Och hur kan det finnas exakta siffror på det viset. Har inte storleken på en människa betydelse för ens midjemått?

Har jag missuppfattat något? Kolla här.

6 kommentarer:

Ms Johansson sa...

man ska nog alltid ta sådana där grejer med en näve salt. jag vet att fett som sätter sig runt midjan är farligt fett för att det påverkar hjärtat (tänk stora ölmagar på män i femtioårsåldern) men hallå, det finns inte en chans att du ligger i riskzonen för någonting! du äter nyttigt, du rör dig och du är ju för sjutton petite (jag menar, 56 kilo!) det här jäkla sundhetssamhället har gått för långt.

/upprörd medborgare

Anonym sa...

ah jag blir inget annat än vettskrämd alltså! vad skickar detta för signaler ??? till helt fel människor.
/frida, en lika jävla upprörd medborgare

Josefine sa...

kära upprörda medborgare, jag kan meddela att vi har mailat toppform om vårt missnöje!
har dock googlat lite och sett att denna uppgift finns på flera ställen.

Anonym sa...

Bra Josefine!

Antar att du inte är ensam om att maila SVT i det här ärendet, men ju fler desto bättre, eller hur det nu var.

Egentligen är jag upprörd av en helt annan anledning. Hela dagen har jag gått och sett fram emot en sjuhelvetes "Årstidskoll" på din sida. Tji fick jag...

Josefine sa...

ja, jag har själv varit så arg på mig själv för att jag missade oktober månad och har laddat stenhårt inför dagen (och den nya månaden höll inte precis tillbaka den heller).
men eftersom den förbaskade vintertiden kommit var det beckmörkt när jag väl kom hem från jobbet och nu förstår jag inte hur jag ska lyckas få någon bild. kanske får mörkret illustrera. jag återkommer. promise.

Josefine sa...

nix, går inte att ta i mörkret. jag får vänta till helgen!